• Exclusief Interview F1only met Robin Frijns
  • Exclusief Interview F1only met Robin Frijns
  • Exclusief Interview F1only met Robin Frijns
  • Exclusief Interview F1only met Robin Frijns

Exclusief Interview F1only met Robin Frijns

Advertisement

Click here to read this interview in English.

De volgende coureur mag natuurlijk absoluut niet ontbreken in ons rijtje aanstormend Formule 1 Talent. In alle klasses waarin hij heeft gereden werd hij kampioen. Vriend en vijand zijn het erover eens dat hij een plek verdient in de Formule 1. Komend jaar moet hij nog genoegen nemen met de rol van test- en reservecoureur bij Caterham, maar er zit meer in deze sympathieke Limburger, veel meer. Carla Schot had een openhartig gesprek met Robin Frijns in het zuiden des lands.

Hoe ben je in aanraking gekomen met de autosport?

Ik kom niet uit een echte autosport familie. Ze houden wel van sport, maar dan met name van voetbal. Mijn vader heeft vroeger een Belcar Race Team gesponsord. Ik ging als kleine jongen mee met mijn vader naar de Belcar wedstrijden. Tijdens een sponsordag wilde ik ook graag meedoen met de kartwedstrijden die georganiseerd werden, maar dat mocht niet omdat ik nog maar zeven jaar was. Kort daarop mocht ik echter in een kart gaan zitten en daar ben ik nooit meer uitgestapt.

Je lijst met overwinningen liegt er niet om. 

In 1999 ben ik begonnen met karten. In 2009 maakte ik de overstap naar de autosport waar ik mijn carrière begon in de Formule BMW voor Josef Kaufmann Racing. Het eerste jaar eindigde ik als derde in het kampioenschap en in 2010 werd ik kampioen.

In 2011 won ik het kampioenschap in de Eurocup Formule Renault 2.0. Dat kampioenschap leverde me EUR 500.000,- aan prijzengeld op van Renault. Van dat geld heb ik in 2012 in de World Series kunnen rijden waarin ik datzelfde jaar direct kampioen werd.

Vorig jaar was ik testrijder voor Sauber. Daarnaast heb ik een paar wedstrijden in de GP2 gereden. Hilmer wilde iemand hebben voor het nieuwe team om de auto af te stellen. In Bahrein stapte ik voor het eerst in de auto en dat ging niet zo goed. Ik werd laatste. Daarna heb ik goed gewerkt met het team en de volgende wedstrijd heb ik gewonnen. De wedstrijden daarna ging er veel kapot aan de auto. Toen had ik nog een crash met Sam Bird. In Spa reed ik de aandrijfassen door. Dat was een teleurstellend weekend, want ik had de snelheid wel, maar het zat gewoon niet mee.

De feiten op een rij:

1999 Indoor Championship Maasmechelen, België
2000 6e plaats GIRS Mini
2001 Debuut bij GKS Team met Pol Lemmens
2e plaats VAS Championship
2002 2e plaats Belgisch kampioenschap Mini
1e plaats VAS Championship
2003 Promotie naar Kadet Class
9e plaats Belgisch kampioenschap
3e plaats VAS Championship
2004 Belgisch Kampioen in de Kadet Class
1e plaats Club Kampioenschappen
2e plaats VAS Championship
2005 Promotie naar Junior Class
2e plaats Franse Kampioenschappen/ Beste Rookie
2e plaats Belgische kampioenschappen
2006 Frans kampioen Junior
2e plaats Belgische Kampioenschappen
2007 Debuut Frans en Europees kampioenschap
Ongelukkig jaar met arm- en ribbreuken, blindedarmontsteking met als gevolg weinig wedstrijden dat jaar.
2008 2e plaats Frans Kampioenschap
3e plaats Europees Kampioenschap.
Wereldkampioenschap – start op 34e plaats, gefinisht op de 12e plaats.
Uitgenodigd door BMW voor License Cours in Valencia  Aug. 7/8, 2008
Scholarship kwalificatie voor Formula BMW Europe
Sept. 30 – Oct. 2, 2008 in Valencia.
2009 Rookie Kampioen 2009
3de in de Formula BMW Europe Championship 2009
2010 Kampioen in Formula BMW Championship
6 overwinningen, 13 podiums, 3 pole positions
2011 Kampioen in Formula Renault 2.0 Eurocup
5 overwinningen, 9 podiums, 1 pole position
4e in Formula Renault 2.0 Northern European Cup
1 overwinning, 7 podiums, 1 pole position
2012 Kampioen in World Series by Renault
3 overwinningen, 8 podiumplaatsen, 4 pole positions
F1-tests met Sauber en Red Bull Racing
2013 Testrijder Sauber F1 Team
GP2 Series met Hilmer (6 races)
1 overwinning, 2 podiumplaatsen
2014 Test- en reservecoureur Caterham F1 Team

 

Hebben je ouders je altijd gesteund in je wens om Formule 1 coureur te worden?

Mijn moeder is altijd bang dat er iets gebeurt. Ik heb een paar keer crashes gehad in de kartwereld waarbij ze achter de ambulance aan moest rijden naar het ziekenhuis. Mijn ouders hebben echter altijd geprobeerd mij zoveel mogelijk te steunen. Als ze dat niet gedaan hadden zat ik hier nu niet.

Je bent komend seizoen reservecoureur bij Caterham.  Wat heeft je doen besluiten je management in handen te geven van Timo Gans en Thilo Damm? 

Ik zat drie jaar bij Werner Heinz en op een bepaald punt kwam ik niet meer verder. De communicatie was ook niet echt top en hij was vooral bezig met Nico Hülkenberg. Ik voelde me niet echt prettig meer bij Werner op het laatst. Zodoende ben ik bij Timo terechtgekomen. Ik kende Timo al een tijdje.Toen hij met Nico Hülkenberg samenwerkte in de tijd dat Nico bij Williams reed kwam Nico altijd bij ons langs omdat hij daarvoor in het team van Kaufmann gereden had. Zo heb ik Timo leren kennen. Toen ik vorig jaar meedeed met de GP2 in Spa hebben we een prettig gesprek met elkaar gehad. Een paar maanden later, toen ik bij Werner weg was hebben we het voor het eerst over een mogelijke samenwerking gehad wat later een feit werd. Ik ben blij met de keuze die ik onlangs heb gemaakt.

Heb je niet het idee dat als je dat een paar maanden eerder had gedaan het misschien wel was gelukt om voor dit seizoen een vast stoeltje in de Formule 1 te bemachtigen?  

Dat weet ik niet. Dat hangt van zoveel andere dingen af. Het heeft vooral met geld te maken wat ik niet heb, dus dat is moeilijk te zeggen.

Sommigen zien het erg zwart-wit; dit zou wel eens je laatste kans op een plek in de Formule 1 kunnen zijn. Hoe zie jij dit zelf? Verwacht je bij Caterham voldoende kansen te krijgen om jezelf te bewijzen?

Ik verwacht wel dat ik van Caterham een paar keer de kans zal krijgen. Ik mag een paar vrije trainingen gaan doen. Ik zal ook een dag rijden in Bahrein. Vorig jaar was ik ook al testcoureur bij Sauber. Dit jaar ben ik test- en reservecoureur bij Caterham. Ik ben niet van plan om hierna nog een jaar als test- of reservecoureur verder te gaan. Ik word dit jaar 23. Hoe ouder je wordt hoe moeilijker het is. Ik denk wel dat dit één van de laatste kansen zal zijn. Gelukkig krijg ik de kans van Caterham om in die auto te stappen en te laten zien wat ik kan.

Tony Fernandes heeft aangegeven het nog een jaar te willen proberen. Hij wil niet achteraan blijven rijden. Jij hebt een meerjarig contract getekend bij Caterham? Ben je niet bang voor de gevolgen indien hij besluit ermee te stoppen of zou dat misschien juist weer andere kansen kunnen bieden?  

Natuurlijk denk ik daar wel over na, maar mocht hij besluiten ermee te stoppen, komt er misschien wel iemand anders die het helemaal ziet zitten met mij. Er kan nog van alles gebeuren. Ik houd me vooral bezig met wat nu gaat komen en ik probeer me te focussen op het heden. Dit jaar is alles mogelijk.

In het verleden heeft een, uit zijn verband getrokken, opmerking die jij maakte over Red Bull Racing voor veel commotie gezorgd. Eén en ander werd toen breed uitgemeten in de pers. Denk je dat die uitspraak je beschadigd heeft/negatief is geweest voor je carrière of is ook dat enorm opgeblazen?

Het is sowieso enorm opgeblazen allemaal. Het verhaal is heel anders opgeschreven dan wat ik daadwerkelijk gezegd heb en daar was ik absoluut niet blij mee. Het is jammer dat sommige mensen je helemaal de grond in willen boren door iets te schrijven wat echt niet waar is. Het was nota bene ook nog een Nederlandse journalist. Gelukkig heb ik vernomen dat Helmut Marko ook gezegd heeft dat het hele verhaal niet klopt. 

Krijg jij mediatraining via Caterham of via je managers?  

Nee. Ik wil ook graag zelf bepalen wat ik zeg tegen de media. Natuurlijjk moet je daar af en toe voorzichtig mee zijn, want soms worden dingen die je zegt anders opgevat en verschijnen er uitspraken in de media die je helemaal niet hebt gezegd. Ik wil gewoon mezelf zijn al kan dat af en toe niet. Misschien dat het nog komt die mediatraining maar op dit moment nog niet.

Is er vorig jaar een moment geweest waarop je hebt gedacht:  “Laat maar, ik ga wel iets anders doen” of heb je altijd het vertrouwen gehouden dat het wel goed zou komen? 

Ik zou nooit uit de autosport gaan. Dat wil ik echt niet. Toen het team vorig jaar geen geld meer had om mij te laten rijden heb ik wel in mijn achterhoofd gehad dat het dan misschien GT’s waren die ik moest gaan rijden voor het geval mijn Formule 1 droom niet uit mocht komen. De autosport verlaten is nooit een optie geweest.

Hoe ziet jouw trainingsschema eruit buiten en tijdens het seizoen?  

Dat is nu een beetje aan het veranderen allemaal dus ik kan er niet veel over zeggen. Gedurende het seizoen train je een stuk minder, want je moet wel redelijk fris zijn als je in de auto stapt. In winter train je wel veel om het niveau hoog te houden. De Formule 1 auto’s zijn dit seizoen makkelijker om in te rijden. We hebben minder downforce. Mentaal zal het daarentegen wel wat moeilijker zijn, omdat je veel meer aan het doen bent in de auto. Je moet daarnaast twee uur geconcentreerd blijven. Elk lichaam is anders. Sommige mensen moeten 300 dagen trainen om ergens te komen terwijl anderen beduidend minder tijd nodig hebben om hetzelfde te bereiken. Ik heb mijn lengte mee. Ik ben niet één van de langste en ik ben mentaal redelijk sterk, dus dat scheelt.

Jij zal je komend raceseizoen volledig focussen op je rol als test- en reservecoureur van het Formule 1 team van Caterham. Je rijdt niet in een andere klasse. Ben je niet bang dat je daardoor komend jaar veel te weinig kilometers zal maken? Ben je vaak in de Caterham fabriek in Leafield voor sessies in de simulator?  

Ik denk dat ik wel aardig wat kilometers bij Caterham mag maken. Of dat aan het eind van het seizoen genoeg blijkt dat kan ik nu niet zeggen. De tijd zal het leren. Natuurlijk zal ook tijd doorbrengen in de simulator, maar dat is niet te vergelijken met de kilometers die je op het circuit maakt.

Wie is jouw voorbeeld/je favoriete Formule 1 coureur allertijden?

Ik heb de film Senna een aantal keer gezien. Ik bewonder hem om het feit dat hij geen blad voor zijn mond nam in de media. Hij zei wat hij dacht. Dat doe ik zelf ook graag al is dat nu wel een beetje veranderd. Als ik nu zeg wat ik denk en het valt verkeerd dan heb je een hoop gedoe. Ik weet dat Bernie Ecclestone er hetzelfde over denkt. Hij vindt dat de coureurs tegenwoordig veel te veel beteugeld worden door de teams en daardoor niet kunnen zeggen wat ze denken en dat is jammer. 

En van de huidige coureurs? 

Van de huidige coureurs vind ik Alonso de beste. Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar bij Ferrari gaat gebeuren met Räikkönen en Alonso, want Räikkönen is absoluut ook een erg goede coureur. Ik denk echter dat Alonso veruit de beste coureur is in zowel de kwalificaties als in de race zelf zolang hij maar de juiste auto tot zijn beschikking heeft.

Vele prominenten uit de Formule 1 wereld hebben hun zorgen geuit omtrent de ontwikkelingen in de sport. Geld is altijd belangrijk geweest in de Formule 1, maar het woord pay driver wordt meer en meer gehoord. Het is duidelijk dat voor meerdere teams de factor geld van groot belang is geweest bij de keuze van de driver line up voor het aankomende seizoen. Jij maakt er geen geheim van dat je geen zakken vol geld meeneemt. Grote namen in de autosport spreken zo nu en dan hun waardering uit over jou. Onlangs sprak oud Formule 1 coureur en Le Mans-winnaar Allan McNish lovende woorden over jou. Ook Mark Webber nam het al eens voor jou op. Wat doet dit met je?  

Het is wel heel erg leuk om te horen, zeker van mensen die zelf in de Formule 1 gereden hebben. Mark Webber is toch wel één van de legendes uit de Formule 1. Hij is dan wel nooit kampioen geworden, maar reed wel altijd vooraan mee. Om zoiets te horen van zo’n man is wel heel erg leuk, zeker omdat hij zelf Mitch Evans helpt. Uiteindelijk helpt het helaas niet echt want het komt toch altijd weer op geld uit. Dat maakt de sport wel een beetje kapot. Mensen die niks gepresteerd hebben in de single seaters rijden wel in de Formule 1. Als je goed bent in voetbal dan kom je er wel. Stel dat ik 20 miljoen zou neerleggen bij Barça om geselecteerd te worden. Dat zou toch ook niet kloppen? Hopelijk verandert dit nog in de Formule 1 al zal dat wel na mijn tijd zijn ben ik bang.

Op welk circuit ben jij op je best?  

In Budapest op de Hungaroring doe ik het altijd goed. Daar heb ik altijd op pole gestaan en op de één of andere manier rijd ik daar altijd hard.

Wat is het mooiste moment uit je carrière tot nu toe?

Er zijn wel meerdere mooie momenten geweest; toen ik World Series kampioen werd tussen al die grote jongens zoals Magnussen, Bianchi en Bird, de welbekende clash met Bianchi, de wedstrijd in Barcelona in de GP2 toen ik kampioen werd.Wat ik leuk vind is zoals het in Budapest ging in de single seaters met Magnussen. Ik stond op pole en hij startte vanaf P2. We reden toen twaalf seconden weg van de derde. Wat ik fantastisch vind is wanneer je de leiding hebt in een wedstrijd om de wedstrijd te controleren  en als het ware te spelen met degene achter je. Dat kan niet in de Formule 1 maar wel in de single seaters. Het doen voorkomen alsof je op maximale snelheid rijdt en dan in de laatste ronde laten zien wat je nog over hebt. Dat vind ik leuk!

Mogen we je nog eens interviewen als je over een paar jaar wereldkampioen bent?

Tuurlijk! Mocht ik er ooit in slagen wereldkampioen te worden in de Formule 1 hoop ik dezelfde gewone jongen te blijven die ik nu ben.

(Foto’s: Caterham F1 Team en F1only)

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*